In Danish In English
 
Forside / Forskning / Fysisk aktivitet
Printvenlig version

Fysisk aktivitet og børn (afsluttet)

Projektet undersøger effekten af ændringer i skole curriculum, skolekantiner og strukturelle faciliteter, der fremmer fysisk aktivitet. 

Baggrund

Mange undersøgelser viser, at antallet af overvægtige og fede børn er øget, samt at det fysiske aktivitetsniveau er lavere end tidligere set. Dette er alarmerende, da man ved, at både fedme og dårlig fysisk form ”tracker” fra barndom til voksenlivet, og desuden er relateret til udvikling af livsstilssygdomme.

Den stigning i f.eks. fedme og dårlig kondition, der ses i vores samfund, skyldes ikke genetiske ændringer, da ændringerne er foregået over en kort årrække. Derimod skyldes det ændringer i livsstilsfaktorer og er konsekvensen af en uhensigtsmæssig livsstil, bl.a. præget af inaktivitet. Det er for nylig vist, at børn i 9-års alderen i dårlig kondition har en 10 gange så stor risiko for ophobning af risikofaktorer med betydning for udvikling af hjerte-kar sygdomme.

Hvis den uheldige samfundsudvikling med en epidemisk forøgelse i antal overvægtige, inaktive børn og børn med begyndende metabolisk syndrom skal stoppes, er det nødvendigt at finde tiltag, som også rammer de mest inaktive børn og gennem et forøget fysisk aktivitetsniveau kan mindske den negative udvikling i insulinsensitivitet og øvrige risikofaktorer i ”det metaboliske syndrom”.

Folkeskolen er en oplagt arena til interventionsprojekter, rettet mod forøgelse af børns fysiske aktivitetsniveau, da en indsats her rammer bredt. Også børn, der ellers er vanskelige at nå f.eks. gennem idrætsklubber, vil få gavn af en skole-baseret intervention.

Vores projekter har til formål at evaluere to forskellige interventioner i danske folkeskoler.
Projektet undersøger effekten af ændringer i skole curriculum, skolekantiner og strukturelle faciliteter, der fremmer fysisk aktivitet.

 

Intervention


Ballerup-Tårnby-projektet/Copenhagen School Child Intervention Study har til formål at evaluere en række sundhedsmæssige parametre hos skolebørn i Ballerup Kommune.

 

Intervention består af:

 

  • To ekstra timers idrætsundervisning om ugen samt sundhedsundervisning fra 1. til 3. klassetrin
  • Efteruddannelseskurser for kommunens idrætslærere
  • Udbygning af idrætsfaciliteterne i skolerne


Tårnby Kommune blev valgt som kontrolkommune, da den socio-økonomisk og i størrelse og afstand til centrum af København ligner Ballerup Kommune.

For mere information om ”Ballerup-Tårnby projektet” eller ”Copenhagen School Child Intervention Study” klik her.

Svendbrog-projektet har til formål at undersøge effekten af ekstra idrætstimer hos folkeskoleelever i nulte til fjerde klasse i Svendborg Kommune.

Interventionen består af:

 

  •  6 timers idrætsundervisning om ugen, der tilrettelægges efter principperne fra Team Danmarks generelle aldersrelaterede træningskoncept, således at eleverne på baggrund af den viden, der foreligger indenfor feltet i dag, får den optimale fysiologiske og metaboliske træningseffekt ud af idrætslektionerne.  
  •  

For mere information om ”Svendborg projektet” klik her.

 

 

---------------------

Projektet er støttet af TrygFonden

 
Centret er støttet af TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse
Statens Institut for Folkesundhed   •   Syddansk Universitet   •   Øster Farimagsgade 5A   •   1353 København K